utorak, 4. rujna 2012.

Ocjenjivanje i kritike

Posljednjih nekoliko tjedana dignuta je frka u svijetu pisaca krimića nakon što je jedan prodavani autor priznao da je pod lažnim profilima ocjenjivao svoja djela s peticama, a piscima koje je smatrao direktnom konkurencijom ocjenjivao s jedinicama i rušio im rejting, dok je pak jedan drugi priznao da je plaćao pozitivne recenzije kako bi podigao prodaju svojih romana. 50 dobrih kritika 1000 $ pa šest puta tako. Zgodno.

Jedan iz serije tekstova na blogovima o toj temi možete pročitati ovdje, a ako vas više interesira već ćete preko ovog teksta doći i do ostalih.

4 komentara:

1. Ovako. S obzirom da sam recenzent i suradnik s administratorskim ovlastima na nekim (glazbenim) web site-ovima, znam ponešto o manipulacijama rejtinga.

Lažni profili koji ocjenjuju jedno djelo s "pet zvijezdica" a suparničko "jedinicom" su trivijalan problem - problem je već duže vremena prisutan na Webu, ali u konačnici ne ostavlja puno odjeka. Zašto? Zato jer jednome autoru koji je poznato ime će tisuće ljudi s različitim afinitetima ocijeniti djelo - pedesetak manipuliranih klikova na "peticu" tu ne mijenja bitno na stvar. Tim više ako postoji "weighted rating" - ocjena koja vrijedi više u kalkulaciji prosjeka zato jer je netko napisao suvislu recenziju za razliku od nekog anonimusa koji je samo kliknuo "peticu" i ispario. S druge strane, poznati autori imaju svoju fan-bazu; no to ne znači da će svi fanovi bezuvjetno dijeliti "petice" - ljudi koji su emotivno vezani uz nekog autora a nisu zadovoljni njegovim djelom dat će, iz razočarenja i zbog visokih očekivanja, još nižu ocjenu nego nekakvu prosječnu koju bi dali autoru za kojeg nisu emotivno vezani.

Nadalje, "suprotni tabor", fanovi nekog drugog autora će isto tako zasuti rivala "jedinicama".

Ove djetinjarije ne utječu bitnije na konačnu ocjenu nekog djela autora i distorziraju "realnu" vrijednost za manje od 5%. Ako je autor djela poznat (autor knjige, ili filma, ili glazbenog albuma), po svojoj prilici će novo djelo biti "hit" u početku, ali će se s vremenom ocjena spustiti na nekakvu realniju, srednju vrijednost.

Ako je itko "kriv" u ovom slučaju, kriv je Amazon zbog neaktivnosti - manipulacije, čak i anonimne, su vrlo vidljive. Ako je riječ o nepoznatom autoru koji bi realno imao sveukupno desetak ocjena/recenzija, i kod takvog autora se javi "najezda" visokih ocjena, evidentno je da nešto nije u redu. To je simptomatično i kod poznatih: kakva god bila prosječna ocjena (recimo 3.80), manipulacija se lako vidi jer ocjena mora pratiti krivulju normalne distribucije.

Što se tiče potplaćivanja profesionalnih recenzenata i inih nemoralnih investicija, ta priča je stara koliko i ljudski rod - od početaka umjetnosti.

OdgovoriIzbriši
  2. brian epstein je sam kupio tisuće primjeraka singla 'love me do' ne bi li širio buzz, hype ili, hrvatski, šprehnjec, o bendu kojeg je menadžerirao. za vas koji ne znate, radi se o počecima komercijalne povijesti beatlesa. to se u svijetu glazbene industrije zove 'padding'. i ko mu to može danas zamjeriti? živimo u svijetu marketinga, laži, anonimnih lajkova koji bustaju nerelevantnosti. to je donio web 2.0 - danas je svatko kritičar i svačije mišljenje se, kao, broji.

tako da... malo laži da se pogura knjiga... big deal.

OdgovoriIzbriši
  3. Iz nekog čudnog razloga (možda stoga jer prepisivanje u školi nije bilo društveno prihvatljiva aktivnost pa su svi postali štreberi/šupci), pisci krimića nisu baš tolerantni na lažne kritike, kupovine osvrta i maliciozno ocjenjivanje tzv. konkurencije.

OdgovoriIzbriši
  4. Evo kako na Booski komentiraju ova događanja:

OdgovoriIzbriši