Kako se to sve skupa i mene tiče, ja sam na javnoj tribini iznio svoje komentare po pitanju dvije stavke u Nacrtu koje su mi se činile posebno interesantnim. Danas sam odlučio te svoje komentare sastaviti u pismenom obliku i poslati ih mailom. Istina, komentari izneseni na tribini su se snimali, ali mislio sam da će ovako možda biti jasnije što sam htio reći. Sad kad gledam poslani tekst, možda i neće :-))) Ali dobro, ja sam svoje mišljenje iznio pa poslije neću sam sebi zamjerati šutnju.
Mislio sam da bi možda bilo zgodno da to svoje mišljenje i javno iznesem ovdje, jer vjerujem da postoje različiti pogledi na te stvari i da bi se oko toga mogla razviti diskusija. Ja sam, naime, prethodno razgovarao o tome s nekim bliskim osobama i u razgovoru su se pojavili određeni argumenti koji ukazuju da uvijek postoje i pozitivne i negativne strane koje treba sagledati.
Uglavnom, pejstat ću vam ovdje pismo koje sam danas poslao na adresu KulturnaStrategija@Rijeka.hr
Poštovani,
kao pisac i voditelj riječkog ogranka
Hrvatskog društva pisaca, imam potrebu dati svoje mišljenje te prijedloge
vezane uz
1) poticanje razvoja književne scene u Rijeci
te
2) elektroničkog (samo)izdavaštva
1) Dojam koji sam stekao čitajući Nacrt jest
da se pokušava poticati razvoj književne scene u Rijeci na način da se sredstva
ulažu u edukaciju mladih, kako bi se povećao broj pisaca-početnika koji ulaze u
književnu scenu. Mislim da je taj put pogrešan.
Iako je pozitivno, opravdano i poželjno
ulagati u mlade te pozdravljam takve tendencije i smatram da društvo u cjelini
od toga ima brojne koristi, ako kao cilj gledamo isključivo razvoj književne
scene, onda smatram da takav pristup nije racionalan. Njime se, naime, resursi
ulažu u razvoj kadra koji nije siguran, odnosno koji možda hoće, a možda uopće
neće postati dio književne scene. Također, ako i postanu dio književne scene,
ne možemo unaprijed znati kakva će biti njihova kvaliteta.
Istovremeno, u Rijeci djeluje niz pisaca koji
su već ušli na književnu scenu i dokazali se na istoj, a čija je književna
produkcija znatno reducirana činjenicom da ne mogu živjeti od pisanja, već
svoje vrijeme troše na razne druge poslove. Ulaganjem u postojeće pisce i
oslobađanje njihovih vremenskih kapaciteta, resursi bi bili ulagani puno
sigurnije. Grad bi znao u koga i u koju kvalitetu ulaže te bi bilo puno manje
rasipanja resursa na kadar koji se na koncu uopće neće upustiti u stvaranje
književnosti.
Još jednom naglašavam kako je ulaganje u mlade
dobro i poželjno, ali ako govorimo isključivo u kontekstu razvoja scene,
smatram da bi onda prioritet trebali biti pisci koji su već ovdje. Ako ni iz
kojeg drugog razloga, onda čisto zbog ekonomičnosti i rizika ulaganja.
2) Drugi element Nacrta koji je privukao moju
pažnju jest poticanje autora "da napisana djela samostalno objavljuju i
distribuiraju u e-formatima kako bi se pokrenuli prema samoobjavljivanju i
samofinanciranju."
Smatram to velikom pogreškom iz više razloga:
- globalno tržište samostalno objavljenih
knjiga u e-formatu koncipirano je da pogoduje distributerima istih, a ne
autorima. Mehanizam koji pokreće to tržište pretpostavlja i potiče postojanje
ogromnog broja objavljenih naslova, od kojih će svaki postići minimalnu
čitanost i dobit, a distributer će profitirati od njihovog ukupnog učinka. Za
autora to znači da će sam snositi sva ulaganja u objavljivanje svojeg djela, a
vjerojatnost ostvarivanja zarade znatno mu je umanjena. Dapače, vjerojatnost je
da autor u većini slučajeva neće povratiti niti uložena sredstva.
- obzirom da je klasični izdavač isključen iz
jednadžbe, sve troškove produkcije knjige i njenog plasmana snosi autor.
Obzirom da autor nema osoblje poput urednika, dizajnera, lektora, PR
stručnjaka, marketinškog djelatnika, prevoditelja i sl. koje je zaposleno na
mjesečnoj plaći, troškovi projektnog najma istih znatno su veći nego kod
klasičnog izdavaštva, kod kojeg to osoblje može biti stalno zaposleno. Tako je
produkcija knjige autoru koji je sam izdaje skuplja nego kad je izdaje izdavač.
- obzirom na troškove, autori su potaknuti
reducirati iste, isključujući iz procesa profesionalne lektore, urednike,
dizajnere i ostale, što dovodi do pada kvalitete krajnjeg proizvoda.
- kao što sam već spomenuo u primjedbi koja se
odnosi na poticanje književne scene u Rijeci, književna produkcija naših pisaca
već je znatno reducirana činjenicom da ne mogu živjeti od pisanja, već svoje
vrijeme troše na razne druge poslove. Poticanjem istih na samostalno
objavljivanje, potičemo ih i na samostalno obavljanje poslova iz marketinga i
PR-a, koji na današnjem globalnom elektronskom tržištu uključuju i održavanje
društvenih mreža. Riječ je o dodatnom vremenskom opterećenju, a velik broj
naših pisaca uz poslove koje radi već teško nalazi vrijeme za pisanje. Dodatno
ih opterećivati poslovima PR-a i marketinga, ujedno će im dodatno oduzeti
vrijeme za pisanje. Time se stvara suprotni učinak od onog željenog - imat ćemo
slabiju, a ne jaču književnu scenu.
- zadnji, ali najveći i zapravo ključni
problem samostalnog izdavaštva jest pitanje kvalitete. Pisci pišu knjige. To je
ono što rade, ono što znaju i ono u čemu su dobri. Pisci nisu i ne trebaju
nužno biti poduzetnici, menadžeri, PR stručnjaci i slično. Zbog toga postoje
zasebne struke koje se time bave. Namećući piscima bavljenje takvim
aktivnostima, gubimo iz fokusa ono što je za pisce osnovno - kvalitetu njihovih
književnih djela. Pisce treba poticati da stvaraju kvalitetnu književnost, a
ove druge aktivnosti vezane uz plasiranje tih djela u javnosti treba prepustiti
stručnjacima iz relevantnih sektora. U suprotnom, potičemo svaštarenje i
generalni pad kvalitete na svim razinama.
Moj prijedlog kojim smatram da bi Grad Rijeka
mogao pomoći piscima u ostvarivanju bolje prisutnosti na međunarodnom tržištu
e-formata jest NAPUŠTANJE IDEJE O SAMOSTALNOM IZDAVAŠTVU i umjesto toga
pokretanje izdavačke platforme koja bi služila piscima u tu svrhu. Moj
prijedlog bi bio uspostavljanje suradnje s nekom javnom institucijom kao što je
Gradska knjižnica, Sveučilišna knjižnica ili neki dio Sveučilišta, ili s nekom
od neprofitnih organizacija kao što su, primjerice, Udruga Katapult ili
Hrvatsko društvo pisaca. Grad bi, u suradnji s tom institucijom, mogao
formirati stručni tim čiji će troškovi i kvaliteta usluge biti kontrolirani, a
koji će onda odrađivati poslove izdavača, dok će se pisci baviti onim čime se
pisci i trebaju baviti - pisanjem.
Srdačan pozdrav
Zoran Krušvar
Sti vidio Autorsku mrežu koju su pokrenuli Natalija i Ognjen?
OdgovoriIzbrišiJesam. I to je dobra stvar, iako (koliko sam shvatio) tu se radi prvenstveno o razmjeni uredničkih usluga. Nedostaju stručnjaci iz ovih "ne književnih" sfera - dizajn, marketing, PR i sl.
OdgovoriIzbrišibaš se slažem s napisanim. istodobno mislim da ti je džabe trošit riječi.
OdgovoriIzbrišiA čuj Petra, džabe... valjda i moj duševni mir vrijedi nešto? :-)
OdgovoriIzbriši