Natalija Grgorinić i Ognjen Rađen imaju prijedlog. Izvrstan prijedlog. Kažu kako je njegovoj osnovi sasvim obična sebičnost. Žele da tekstovi koje pišu imaju što kvalitetnije čitatelje, žele priliku da tekstove koje čitaju učine što kvalitetnijima, da zvanje kojim su se odlučili baviti napreduje, da zajedno s kolegama koji ga dijele ostvare priliku živjeti od svoga rada. Super. A kako? E čitajte dalje....
Svjesni smo postojanja nekoliko inicijativa koje su u punom
zamahu, a koje u manjoj ili većoj mjeri već ostvaruju točke ovoga
prijedloga (Pokojni/RiLit, Zapis, yes, we mean you!). Vrlo je vjerojatno
da nismo svjesni tušte drugih inicijativa, pokušaja i okušaja. No
smatramo da tu mrežu, zajednicu, što li je, treba otvoriti svakome tko
je u nju spreman uložiti ono s čime raspolaže da bi dobio ono što mu
nedostaje.
A prijedlog je sljedeći: okupiti grupu zainteresiranih pisaca koji bi jedni drugima ponudili:
1) čestito čitanje:
Nijedan
tekst nije toliko dobar da ga čitanje ne može učiniti boljim. Nijedan
tekst nije gotov dok ga se ne pročita. Nijedan pisac ne može pročitati
svoj tekst jer bi ga prije toga morao prestati pisati. Stoga je
(ponovno) vrijeme da pisci počnu čitati – jedni druge.
2) uredničku ulogu:
Ukoliko
želi nekamo stići, pisac mora voziti po cesti koju sam gradi dok vozi
po cesti koju sam gradi dok vozi... I piscu i čitatelju odredište je
vožnja, na uredniku je da se oni na tom putu barem jednom sretnu. Stoga
je (ponovno) vrijeme da pisci iz sebe krenu prema van, prema onome
drugome.
3) lektorsku lupu:
Pisati znači
slijediti pravila koja nisu nužno uvijek i samo gramatička. Loviti
tipfelere jednako je važno kao i loviti leptire. I jednako teško. Stoga
je (ponovno) vrijeme da pisci stvaraju jezik kako bi ga mogli bolje
koristiti, da ga oblikuju prema zahtjevima ideja, ali da način na koji
iznose svoje ideje ne prekida razgovor koji pokušavaju uspostaviti s
čitateljima.
4) dostojan dizajn:
Knjiga (a
time i tekst) nije ni izbliza dosegla granice tehnologija koje su nam na
raspolaganju. Prije 50, 100, 200, 500 godina radile su se ljepše knjige
nego što se danas rade. Čak bi se moglo reći, ukoliko je danas vrijeme
knjige, onda je uglavnom vrijeme neugledne knjige. Stoga je, također, i
vrijeme da se pisci (ponovno) aktivno uključe u oblikovanje teksta, da
se tekst izvuče iz špranci koje su samo jeftinije, da se knjiga
deuniformira i oslobodi diktata pojednostavljenog digitalnog dizajna.
5) nakladničke novosti:
Nitko
ne kaže da autoru nije potreban nakladnik. No, trenutna nakladnička
praksa stvara dojam da nakladnicima nisu potrebni autori, da proizvodnja
teksta nije rad, već samoniklo spontano cvjetanje, ili možda tek proces
pretvaranja pretpovijesnih paprati u naftu. Ono što autori mogu dati
autorima jesu novosti, informacije: o svim dostupnim oblicima
samonakladništva, o svim nakladnicima koji autore (ne)tretiraju kao
suradnike, sudionike, ili partnere, o načinima na koje autori mogu doći
do javno dostupnih sredstava za finaliziranje svojih projekta. Stoga je
(ponovno) vrijeme da autori počnu međusobno komunicirati otvoreno i bez
zadrške jer nisu niti mogu biti jedni drugima konkurencija, jer se
spisateljsku profesiju može unaprijediti samo ako se unaprijedi položaj
svakog pojedinog pisca.
6) kritičku konstruktivnost:
Piscu
je potrebna kritika koja ide iznad bilo kakvih sviđanja i nesviđanja.
Piscu je potrebna povratna informacija s kojim tekstovima kojih nužno
nije ni svjestan njegov tekst korespondira. Kvalitetna kritika proširuje
piščevo znanje, proširuje tekst, čak i kada je na prvi pogled
negativna. Jer jedina stvarno negativna kritika jest ona koja tekstu ne
daje ništa, već mu uskraćuje pažnju čitatelja. Stoga je (ponovno)
vrijeme da pisci preuzmu odgovornost za više od vlastitog teksta i da
kritički proširujući tekstove drugih jačaju komunikaciju putem
književnog teksta.
7) pravovremeni publicitet:
Nema
ništa dosadnije od pisca koji govori o vlastitoj knjizi. Nema ništa
zanimljivije od pisca koji govori o knjigama svojih kolega. Djelovati na
književnoj sceni u dobroj je mjeri kao nalaziti se u paklu rabina
Haima, nemoguće se nahraniti žlicom koju držimo u vlastitim rukama –
jedini način da ne skapamo od gladi jest da hranimo jedni druge. Stoga
je (ponovno) vrijeme da se pisci aktivno uključe u izravan dijalog sa
svojom publikom i da svoju publiku podijele s kolegama.
CILJEVI:
-
olakšati piscima da svoje projekte izvedu do kraja, dakle do samog
izdanja (ili samoizdanja), kako bi bili, ako ne u prilici ostvariti
povrat uloženog rada u obliku (nekakve) zarade, ono barem kako bi
prestali biti „prirodno bogatstvo“ koje nakladnici eksploatiraju bez
adekvatne naknade
- osigurati svakom tekstu minimalan broj čitatelja da se iz monologa razvije dijalog
UVJETI:
- da svaki sudionik ove mreže ostalima ponudi resurse i znanja kojima raspolaže
- da poštuje ideje kolega i pomogne im ostvariti ih
- da prihvati u dobroj vjeri pomoć koju mu drugi ponude
- da u odnosima sudionika ove mreže jedina valuta bude tekst
Treba li književnost iznova izmisliti, iznova stvoriti? Ne. Treba li je neprekidno izmišljati i stvarati? Da.
Autorska mreža na Fejsu
hallelujah!
OdgovoriIzbriši